Dokładnie 35 lat temu na pierwszym miejscu amerykańskiej listy Billboard Hot 100 pojawił się utwór "Private Eyes" duetu Daryl Hall & John Oates. Kawałek jest reliktem nieco naiwnej bezpretensjonalności muzyki popularnej lat osiemdziesiątych. Zaśpiewany w kilkugłosowej harmonii refren poprzedza dwuczęściowa zwrotka. W klipie śmiesznie ubrani panowie śpiewają patrząc w kamerę ustawioną pod dziwnym kątem. Ot, taka zwykła wesoła piosenka o miłości... Zaraz, czy ktoś dziś jeszcze pisze wesołe piosenki o miłości?
Początek
mojej słabości do Halla i Oatesa datuję, jak znaczna część
mojego pokolenia, na pierwsze włączenie GTA: Vice City. Przez nich
wydaje mi się, że tęsknię do lat osiemdziesiątych. Wtedy
podbijali zestawienia singli, wydawali platyny – w XXI wieku wydali
trzy płyty, w tym jeden cover album i jeden krążek świąteczny.
Dziś
chciałbym zdmuchnąć kurz z kilku nagrań tej spółki autorskiej.
Daryl Hall i John Oates istnieją także poza topowymi singlami.
Potrafili tworzyć światowej klasy biały soul rozleniwiający
niebiańskim brzmieniem stratocasterów, do którego ma się ochotę snuć się po parkiecie z przymkniętymi oczami.
Poza
graniem z Oatesem, Hall podjął współpracę z byłym muzykiem
prog-rockowego monarchy King Crimson – Robertem Frippem. Dla
kawałków, które powstały ze zderzenia powściągliwości i
szaleństwa, soft rocka z awangardą, znalazło się miejsce na
płycie „Exposure”. Hall miał też okazję razem z Sounds of
Blackness nagrać porywające „Gloryland”, hymn Mundialu 1994 w
USA.
- Daryl Hall & John Oates - Private Eyes
- Daryl Hall & John Oates - She's Gone
- Daryl Hall & John Oates - You've Lost Your Lovin' Feeling
- Daryl Hall & Robert Fripp - Exposure
- Sounds of Blackness & Daryl Hall - Gloryland
TMLK
0 komentarze :